Zoeken

Kwaliteitsindicatoren op basis van de praktijk

Je begint langzaam heen en weer te schuiven op het plastic stoeltje. Je stoort je aan het geluid van de airco die veel te hard het kleine kamertje inblaast. Je kijkt nog eens op je telefoon, de tijd gaat tergend langzaam. Je hebt alle nieuwsberichten al gelezen, zelfs twitter is nog niet ververst. Er wordt een naam opgeroepen. Je wilt al opstaan want je bent de enige in de wachtkamer, maar er wordt iemand anders geroepen. Diegene is er niet maar toch word jij nu niet gevraagd te komen. Ze lopen weer weg en je bent weer alleen. Uiteindelijk wordt je vijf minuten na de afgesproken tijd alsnog geroepen. In de tussentijd zijn ze nog twee keer wezen vragen naar de persoon die er niet was. Vijf minuten bewust wachten, wat duurt dat ontzettend lang!


De bovenstaande situatie maken wij allemaal weleens mee. Bij de huisarts, in het ziekenhuis of bij overheidsinstanties. Veel mensen raken gefrustreerd als ze voor hun gevoel te lang moeten wachten. Dit is bij afspraken al erg, laat staan dat je moet wachten op hulp. Hulp bij het aankleden, hulp bij het eten of erger nog hulp in geval van nood. Stel je eens voor dat je bent gevallen, op een noodknop hebt gedrukt en vervolgens moet wachten op een zorgverlener. Hoelang mag het duren voordat er iemand is? Twee minuten? Vijf minuten? Tien minuten?


De wachttijd tussen een noodoproep van een cliënt in een verzorgingshuis en het moment dat een zorgverlener ondersteuning biedt heeft Cinnovate nu als kwaliteitsnorm beschikbaar gemaakt in de Zorg Cockpit. We maken zichtbaar hoe lang cliënten moeten wachten op zorg op locatie-, afdelings- en cliëntniveau. Deze informatie is voor het eerst op grote schaal beschikbaar gesteld aan samenwerkingspartner Cordaan. Daar kunnen ze nu op meerdere locaties aan de slag met de kwaliteitsnorm “Wachttijd”.


Elie Rusthoven van Cordaan heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om wachttijden als kwaliteitsindicator in te zetten. In zijn afstudeerrapport “Wachttijd in het verpleeghuis als kwaliteitsindicator” zijn een aantal verrassende onderzoeksresultaten terug te lezen. Bijvoorbeeld dat cliënten met een langere wachttijd tevreden zijn dan zorgmedewerkers. In dit geval zijn de mensen dus bereid langer op de “plastic stoeltjes” plaats te nemen dan dat de dienstverlener verwacht. Zeker als het gaat om een welzijnsmelding en er geen acute zorg nodig is. Om die reden heeft Cinnovate inmiddels ook een welzijnsoproep mogelijkheid in het systeem geïmplementeerd. Zo kan er op basis van urgentie met verschillende wachttijden worden gewerkt.


Doordat Cordaan de Zorg Cockpit nu intensief gebruikt kan men voor het eerst de wachttijd als kwaliteitsnorm beoordelen. En ondanks dat Cordaan er pas sinds kort mee bezig is zijn er nu al bijzondere conclusies te trekken. Zo zien ze dat vaak een beperkt groepje cliënten verantwoordelijk is voor het overgrote deel van de alarmen, zijn er bepaalde momenten van de dag dat de wachttijd altijd hoger is (rooster wisseltijden) en zijn de wachttijden in de nacht structureel langer dan overdag.


De Zorg Cockpit biedt meer dan alleen wachttijd. Zo kan je zien welke sensoren er worden gebruikt. Op welke momenten van de dag er vaak alarmberichten zijn en hoe lang cliënten behandeld worden na een alarm. Daarnaast kan je alle data over langere perioden van tijd met elkaar vergelijken of juist combineren. Zo kan je eenvoudig zien of de maatregelen die getroffen zijn naar aanleiding van de data ook daadwerkelijk resulteren in verbeteringen. Dit laatste doet Cinnovate middels een AI-tool waarin niet alleen data-analyse en vergelijk zit maar ook de mogelijkheid om te benchmarken. Op die manier kan het management actief worden ingeseind op het moment dat een benchmark overschreden wordt.


De data-analyse die nu is geïntegreerd in de Cinnovate Zorg Cockpit is een mooi voorbeeld van de manier waarop Cinnovate graag samen met eindgebruikers, in dit geval de locatiemanagers en innovators van Cordaan, ontwikkelt. Op basis van de praktijk, met directe feedback van gebruikers en specifiek gericht op een positieve impact op de kwaliteit van leven van de cliënt en de werkdruk van de zorgverleners.


Cinnovate, clever innovations.



46 keer bekeken

Over ons

 

Cinnovate ontwikkelt en realiseert innovatieve zorgtechnologie om de kwaliteit van leven van kwetsbare groepen binnen onze samenleving te verbeteren en waarborgen.

Cinnovate is onderdeel van ingenieursbureau DEA bv.

  • LinkedIn - Black Circle
  • Facebook - Black Circle
  • Twitter - Black Circle